Rinny Reulink
foto: winston huisman
schilder
1931 - 2010
Het was Pierre Janssen die ervoor zorgde dat Rinny Reulink zijn eerste tentoonstellingen kreeg.
'Stoel handdoek en citroen'
olieverf op linnen, 70 x 50 cm, 1957
Geïnspireerd door de schilderijen van Vincent van Gogh
De kunstenaar was toen 26 jaar...
'Weg langs het Ganzen Ei'
olieverf op linnen, 35 x 40 cm, 1970
'Witte koe'
olieverf op linnen, 30 x 40 cm, 1979
'Landschap sneeuwblauw'
olieverf op linnen, 30 x 40 cm, 1981
'Bruid'
gemengde techniek op papier, 50 x 28 cm, 1969
'Naakt met grote ogen in blauw'
gemengde techniek op papier, 25 x 24 cm, 1986
'Portretschetsje Anneke'
olieverf op linnen, 30 x 25 cm, 1983
'De groene oorbel'
tempera op linnen, 60 x 40 cm, 1981
'Droom Iris'
pastel op papier, 20 x 20 cm, 1979
'Het opkijken'
pastel op papier, 25 x 14 cm, 1979
'Geef vrouwtje poot'
olieverf op linnen, 25 x 30 cm, 1982
'Haren gewassen'
olieverf en tempera op linnen, 75 x 80 cm, 1982
'Zittend naakt met doek, blauw'
olieverf op linnen, 65 x 80 cm, 1998
'Naakt met barnsteenketting'
olieverf op linnen, 90 x 95 cm (rond 1960)
Prijzen en beschikbaarheid op aanvraag.
Heeft u interesse in één van bovenstaande werken en wilt u deze in de galerie komen bekijken dan kunt u deze vast reserveren,
mailt u naar: info@galeriepeterleen.nl
Schatgraven op zolder van een woonhuis in een buitenwijk van een stad in Nederland.
Honderden schilderijen werden naar buiten gedragen en ter plekke gefotografeerd. Veel, teveel om het op één plek op te slaan. Dus werden de schilderijen op verschillende plekken opgeborgen. Wachtend op iemand die er ‘iets’ zinnigs mee zou gaan doen.
Peter Leen
Rinny Reulink (Reinerus Gerardus Johannes) werd geboren op 26 augustus 1931 geboren te Velp en overleed op 25 mei 2010 te Spankeren. Rinny is twee keer getrouwd geweest. Eerst trouwde hij met Hansje Jansen en kreeg met haar 2 dochters Saskia en Pomona. Zijn werk bestaat uit schilderijen, tekeningen, aquarellen, etsen en foto’s. Hij exposeerde in diverse musea en galerieën (zie bijgevoegde lijst). Zijn werk bevindt zich in de collectie van de Gemeente Rheden, Stichting Hannema-de Stuers Fundatie en bij diverse particulieren. Zijn werk werd ook veelvuldig aangekocht door de BKR (Beeldende Kunstenaars Regeling). Zijn werk is figuratief. Na een aanvankelijke donkere periode in zijn beginjaren, die doet denken aan de Brabantse periode van Van Gogh verandert zijn stijl van werken. Het groeit uit tot een synthese van impressionisme en expressionisme met fauvistische tendensen. Hij was een groot bewonderaar van o.a. Cézanne, Rik Wouters, Francis Bacon en Soutine. Al voor de Tweede Wereld Oorlog was hij als klein jongetje al bezig met tekenen en schil-deren. Hij wilde graag professioneel schilder worden. Op aandringen van zijn moeder ging hij na de lagere school naar de toenmalige Kunstoefening (Arnhemse Academie voor Beeldende Kunsten) onder leiding van directeur/schilder G.J. van Lerven. Hij kreeg les van o.a. Piet Landkroon en Fred Sieger. Een medeleerling was Theo Wolvecamp, die later lid van de COBRA groep zou worden. In 1948 moest Rinny door geldgebrek van school af. Studiebeurzen waren er nog niet. Hierna heeft hij een jaar de Ambachtsschool gedaan voor huisschilder. Hij heeft hier veel vakkennis over materialen opgedaan. Daarna ging hij weer terug naar de academie en mocht de 3e klas overslaan en studeerde in 1951 af. In 1956 vond zijn eerste belangrijkste tentoonstelling plaats in galerie ‘De Populier’ te Door middel van de Contraprestatie (Beeldende Kunstenaars Regeling) kon hij in zijn levensonderhoud voorzien. Ook kon hij één van de historische ‘Sonsbeekhuisjes’ als atelier van de Gemeente Arnhem huren. Het prachtige park en de bezoekers zijn een grote inspiratiebron voor hem. Die werd vertaald in een groot aantal impressionistische schilderijen, tekeningen en aquarellen. Er volgen exposities op de Universiteit Utrecht en in slot Zeist (1960). Er wordt werk van hem aangekocht door de HBS te Apeldoorn. In een interview voor De Gelderlander met Jaap G. Adriani, dichter, publicist en vriend van Rinny, zegt Rinny het volgende: ‘Ik schilder wat ik zie en voel. De lijn moet in mijn zwart/wit tekeningen ook kleur weergeven en dat is moeilijk. Het technische detail (handen/voeten) is niet belangrijk. Het gaat om de sfeer, die ik wil uitdrukken. Ik blijf schilder in alles wat ik maak. Overal zie ik kleur. Het alledaagse boeit me in thema’s zoals moeder en kind en in portretten van mijn dochters. Toch ben ik nog steeds op zoek naar een eigen stijl, een eigen handschrift’. In 1962 werkt hij voor de Culturele Raad voor Gelderland als inrichter van reizende tentoonstellingen die tot doel hebben mensen kennis te laten maken met kunst, voor mensen die niet zo snel naar een museum of galerie gaan. Hij heeft hier vele jaren met veel genoegen gewerkt. Met Anneke MolhoekIn trouwt hij in 1965 en beheren zij het gebouw van Stichting Gelders Kunstcentrum Epok. Als dit gesloten wordt in 1967, verhuizen ze naar Dieren waar hun dochters Anne Gabriëlle (1968) en Iris (1969) geboren worden. In 1969 ondergaat het werk van Rinny een grote verandering. Het lyrische gaat over naar het dramatische. Het thema is menselijke wreedheid, onmacht en erotiek. Soms komt het werk hard, ongeciviliseerd en wreed over. Bijvoorbeeld in zijn schilderijen met karkassen op slagerstafels, dode vogels, dode dieren, opgehangen kalkoenen. Doordringen tot in de bodem van de dingen en gevoelens, ontdaan van hun versluierende oppervlakkigheid door glans en esthetiek. Soms herinnert het aan werk van Goya, Francis Bacon en Soutine. Zijn stijl is nu niet langer impressionistisch maar expressionistisch. Over zijn werk in 1970 zegt hij in een interview dat er opvallend veel kalkoenen in zijn werk voorkomen. Zij vormen het onderwerp in mijn schilderijen, tekeningen en aquarellen. Zij vormen de aanleiding tot de ommekeer in mijn werk vanaf 1969. De reden is, vervolgt hij, dat in de periode daarvoor, de In 1980 wordt Rinny Reulinks werk gekenmerkt door het thema vrouwen, die meestal met ontbloot bovenlijf, roerloos op een bed liggen en je aankijken. De kern van zijn geboeidheid is het uitbeelden van de vrouw als autonoom wezen, rustend in zichzelf. Zoals te zien is op zijn tentoonstelling bij TNO (Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek) te Apeldoorn in 1984 en uitvoerig beschreven in de bijbehorende catalogus. Het werk uit deze periode boeit door een picturale rijkheid en ademt tevens een sfeer van verstilling en contemplatie. Rinny Reulink en Anneke Molhoek scheiden in 1985. In 1997 vindt er een overzichtstentoonstelling plaats in Kunsthuis 13 te Velp vanwege zijn 65-jarige leeftijd. In een interview zegt hij dat hij probeert in zijn werk licht door kleur te laten ontstaan. Intussen heeft hij zich al een aantal jaren aangesloten bij de Rhedense kunstenaarsvereniging De Alliantie. In 2005 krijgt hij tijdens de culturele meimaand ‘de Rhedense Lente’ door Stef de Wit (directeur de Alliantie) een boekje uitgereikt met zijn tekeningen als eerbetoon aan zijn werk. In 2005 hield Rinny zijn laatste grote tentoonstelling met titel ‘Indertijd gezien’ in het Gemeentehuis te Rheden. Een groot aantal werken dateren uit enkele jaren voor de oorlog en van de eerste jaren daarna. Het werk bestaat uit portretten en landschappen die niet eerder te zien zijn geweest. De periode bestrijkt werk vanaf zijn 15e tot zijn 20ste levensjaar. De tentoonstelling omvat in totaal 70 werken die zelden of niet eerder getoond zijn. De oorzaak dat deze werken zelden of niet getoond zijn, is niet omdat hij er niet achterstaat, maar om de ongebruikelijke materiaalkeuze, die vaak heel kwetsbaar is. Zoals triplex, lappen linnen, kussenslopen van zijn moeder en lappen canvas afkomstig uit militair afval uit de oorlog. Een indrukwekkend schilderij vormt het ‘Kapot huis’ bij de Sabelspoort te Arnhem uit 1946. Hierna was zijn werk alleen nog te zien in collecties van kunsthandelaren. Zelfstandig exposeren deed hij niet meer. Hij was toen al ziek. De laatste 2 jaar van zijn leven heeft hij niet meer kunnen schilderen. Hij stierf tenslotte aan ouderdom en kanker op 25 mei 2010 op zijn geliefde boerderij in Spankeren. Na een leven dat gevuld was met het scheppen van schoonheid. Op zijn laatste tentoonstelling ‘Indertijd gezien’ in 2005, hing tussen al het vroegere, grotendeels donkergekleurde werk uit zijn jeugd, één recent schilderij met als titel: ‘Voorjaarsland-schap met kalveren’ uit 2004. Het hing daar te stralen met al zijn overweldigende blauwe en groene kleuren. De indrukwekkende ontwikkeling die Rinny Reulink heeft doorgemaakt werd opeens zichtbaar. Opgemaakt aan de hand van artikelen en recensies.
|
Galerie Peter Leen homepage terug naar de kunstenaars