Galerie Peter Leen   homepage                                                                                                                                                                                                                                                                       

 

Door particulieren en bedrijven aangeboden:

De getoonde werken zijn niet altijd in de galerie aanwezig, voor bezichtiging graag een afspraak maken.

 

(voor de goede orde en duidelijkheid; crisisprijzen zijn in de galerie niet van toepassing!)

 

 

Jaap Kaal

'Bloemstilleven'

olieverf op linnen,  100 x 80 cm,  1925

prijs op aanvraag

 

Jaap Kaal, geboren in 1893 te Zaandijk, overleden in 1960 te Wormerveer.


verliest al op jonge leeftijd beide ouders en groeit op in het Weeshuis in Zaandijk. Na een opleiding ging hij werken als technisch tekenaar bij Machinefabriek Duyvis in Koog aan de Zaan, maar volgt daarnaast een avondschool waar hij tekenles kreeg van kunstschilder Freek Engel.
In 1916 wordt hij toegelaten tot de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en in 1919 neemt hij voor het eerst deel aan een groepstentoonstelling in Koog aan de Zaan. In 1926 reist hij met vriend en kunstschilder schilder Cornelis Koning naar Italië waar ze een half jaar verblijven.
Jaap Kaal nam regelmatig deel aan exposities van de kunstenaarsvereniging Sint Lucas en later ook aan die van Arti et Amicitiae. Om zich geheel aan de kunst te kunnen wijden, neemt hij kort na de Tweede Wereldoorlog ontslag als technisch tekenaar. Hij verbouwt de verdieping van het houten pakhuis in Wormerveer, waar hij al sinds 1926 zijn atelier heeft, tot woonruimte.
In de periode die dan aanbreekt, is een opmerkelijke groei van zijn artistieke productiviteit te zien. Hij leeft bijzonder sober en wenst niet deel te nemen aan de Contraprestatie of aan voortzetting daarvan, de Beeldende-Kunstenaars-Regeling. In 1954 treedt hij in het huwelijk met Anneke Kolijn. Zij is voor hem als partner en muze van onschatbare betekenis. Is goed bevriend met de kunstenaar Cor Dik.

bron: site Westzaanse Gemeenschap

 

Kees Andrea

'De Stieren'

olieverf op linnen,  60 x 80 cm,  1993

in de galerie te zien,  prijs op aanvraag

 

'Stilleven met Koffiekan'

olieverf op linnen,  60 x 80 cm

in de galerie te zien,  prijs op aanvraag

 

Kees Andrea 1914 - 2006

Met zijn poëtisch realisme behoort Kees Andrea tot de belangrijkste figuratieve schilders van de naoorlogse generatie uit de "Nieuwe Haagse School". Veel van zijn werk bevindt zich in particuliere en openbare collecties (zoals de collectie van Wassenaar) en diverse musea ( waaronder het Gemeentemuseum Den Haag).
Zijn kunstenaarsbestaan bestrijkt zestig jaar! Interieurs vormen een belangrijk thema in zijn werk, daarnaast komen landschappen voor, vaak gebaseerd op de reizen die hij maakte, maar aangevuld met fictieve elementen of gehuld in een fantasiesfeer.
Artistiek inhoudelijk terugkerende thematiek in zijn oeuvre is tevens de gedroomde realiteit, die Andrea zich laat afspelen in ruimtes waarin mens en dier, veelal in een ongewone setting, zijn samengebracht. Dit zijn taferelen die wat betreft inhoud neigen naar het surrealisme maar die in beeldtaal een realiteitsgehalte bezitten, een stijl van schilderen die ook wel wordt aangeduid met quasi naïef.
"Mijn werk gaat in het algemeen over de wonderlijkheid van het bestaan, over het raadselachtige van het leven."
Kees Andrea is in vele opzichten een pionier geweest. Hij werd op jonge leeftijd lid van het Haagse Schilderkundig Genootschap Pulchri. Hij was in 1937 het jongste lid, dat toen nog een oude herengezelschap was waar je bijna niet in kwam. Ook staat hij aan de wieg van de kunstenaarsgroep Verve. Een groep die werd gevormd door destijds vooruitstrevende Haagse kunstenaars, allen figuratief werkend. Leden waren onder anderen Theo Bitter, Jan van Heel, Nol Kroes en Frans de Wit.

bron: Wikipedia en De Haagsche Courant 29 november 2004

 

Willem G van de Hulst

 

'Clown'

olieverf op linnen

50 x 40 cm

gedateerd 2000

in de galerie te zien, prijs op aanvraag

 

'Moeder' 

brons,  115 cm,  laatste exemplaar uit een oplage van 3  

in de galerie te zien, prijs op aanvraag

 

Willem G. van de Hulst, 4 juni 1917 - 27 juli 2006, schilder - schrijver - beeldhouwer.

Op zijn 14e verjaardag in 1931 krijgt Willem van zijn vader een verfdoos. Hiermee is zijn bestemming definitief bepaald.
W.G van de Hulst senior, dé bekende kinderboekenschrijver vraagt zijn zoon de boeken te illustreren.
Het werden tot de beginjaren '60 meer dan 11.000 tekeningen en honderden boekomslagen.
Zijn vader overlijdt in 1963 en daar eindigt zijn illustratorschap. Vanaf dat moment kan hij zich volledig wijden aan zijn eigen 'vrije' werk, schilderen en beeldhouwen.

Tussen 1934 en 1939 studeert hij aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam.
In 1988 heeft Van de Hulst een grote expositie in het Singer Museum te Laren, opgebouwd rond zijn achtluik, het 'Metro Project', schilderijen met afmetingen van 170 x 170 en 170 x 300 cm, aangevuld met 'De Reizigers', een beeldengroep in brons.

 

Freek van den Berg

1918 - 2000

 

'Trinette' 

olieverf op linnen

80 x 100 cm

prijs op aanvraag

 

Freek van den Berg, geboren in 1918 te Amsterdam, overleden in 2000 te Veessen.

‘De laatste Nederlandse Fauvist’, zo werd Freek van den Berg veelvuldig genoemd. Dat de geboren en getogen Amsterdammer Freek van den Berg als een fauve schildert is een gevolg van zijn temperament, zijn levensdrift, zijn liefde voor het leven dat hij met optimisme beziet. Uit zijn schilderijen en aquarellen blijkt allereerst dat hij een geboren schilder is, die het métier ‘in de vingers’ heeft.

Hij krijgt les van Frits Giltay en Han van Dam. In 1937 ontmoet Freek de schilder Kees van Dongen die hem uitnodigt voor zijn expositie bij de Amsterdamse kunsthandel Buffa. Het fauvisme was in Nederland nog redelijk onbekend en Freek raakte diep getroffen door het kleurgebruik van Van Dongen. Al op twintigjarige leeftijd wordt hij lid van ‘De Onafhankelijken’ waar hij werkt met schilders als Harry Kuyten en Kees Maks. Hij schildert vooral landschappen, portretten en elegante vrouwen. De vrouw in haar warm zinnelijke aanwezigheid is het onderwerp van zijn levendige schilderkunst.

Om in zijn onderhoud te voorzien werkt hij als kunstcriticus voor Het Vrije Volk, Het Parool en Vrij Nederland. Begin jaren ’60 schildert hij decors voor Opera Forum. Gedurende deze periode maakt hij veel schilderijen en aquarellen met als thema de revuedames van My Fair Lady. Freek maakt diverse reizen naar Chatou en Collioure, de bakermat van het fauvisme. In 1985 verlaat hij Amsterdam en vestigt zich op de Veluwe in het aan de IJssel gelegen Veessen. In zijn Amsterdamse periode schildert hij expressief, later vooral meer naar het impressionisme neigend, maar ook in Veessen blijft hij het onmiskenbare kleurenpalet van ‘de wilde beesten’ hanteren. Toch is Freek van den Berg niet in een navolging van het fauvisme blijven steken maar heeft dit isme verwerkt tot een eigen en voor Nederland unieke stijl. Freek neemt deel aan diverse tentoonstellingen in het land en is gedurende vele jaren een trouw exposant in Kunstzaal Hamdorff te Laren. Als eerbetoon aan zijn 80e verjaardag verschijnt in 1998 de monografie: Freek van den Berg, leven met kleur.

bron: website Freek van den Berg

 

Jan van Heel

 

'Clown'

olieverf op papier, 

55 x 39 cm (lijst 67 x 49 cm)

prijs op aanvraag

 

Jan van Heel,  geboren 1898 in Rotterdam, overleden in 1990 te Den Haag.


Opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam. Leraar tekenen aan de
Johan de Wit HBS in Den Haag waar hij ook zijn atelier had. Gaf les aan de vrije academie te Den Haag van 1947 - 1954. Werkte in Rotterdam, Parijs (1946-1947) en Den Haag.
Jan van Heel was lid van Pulchri Studio, de Haagse Kunstkring, De Onafhankelijken in Amsterdam, de Hollandse Aquarellistenkring en de kring van Gouachisten.

Voorjaarsprijs Pulchri Studio (1948), 2e Jacob Hartogprijs (1952), Salomeprijs (1953), Jacob Marisprijs (1954), Jacob Hartogprijs (1959), Wedgwoodprijs (1960), Talensprijs (1964), Jacob Maris-oeuvreprijs (1965).
Ontwierp in 1956 in opdracht van de PTT de serie postzegels voor de Olympische Spelen in Melbourne, Australië.

In de collectie van het Stedelijk Museum in Amsterdam, Stedelijk Museum in Schiedam, Centraal Museum in Utrecht, Van Abbemuseum in Eindhoven, Gemeentemuseum Den Haag, Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam, Gemeentemuseum Maassluis, musea in Kopenhagen, Montivideo en Madrid.

 

Ans Markus

 

'Hommage aan Klee' 

olieverf op linnen,  1987, 100 x 120 cm

prijs op aanvraag

 

Ans Markus, geboren in 1947 te Halfweg.

De kunstenaar is vooral bekend door de aandacht die de populaire media aan haar besteden.
Haar opvallende verschijning heeft sterk bijgedragen aan de beeldvorming van glamour, roem en geld. Maar dit imago heeft weinig te maken met de kunstenares Ans Markus. Haar dagelijks bestaan wordt gekenmerkt door ernst, discipline en ambachtelijkheid en een eenvoudig leven, teruggetrokken in de kleine wereld van het atelier.

 

 

 “Een huis zonder kunst is een huis zonder ziel”

info@galeriepeterleen.nl

 

Galerie Peter Leen   homepage