Galerie Peter Leen  homepage                                                                                                                                                 archief kunstenaars

                             

             

Alexander Gouliaev

             

 

“Dansen was voor mij dé manier om mijn geboortedorp te ontvluchten”

 

Kirov Ballet te St. Petersburg  - 1989 / 1994

Nationaal Ballet Amsterdam    - 1994 / 2004

Fotoacademie Amsterdam

 

 

'Swan'

Amsterdams Danstheater

photo  /  oplage 10

100 x 70 cm

print op aluminium dibond en gesigneerd certificaat van de kunstenaar

 

'Into the mist'

Amsterdams Danstheater

photo  /  oplage 10

80 x 80 cm

print op aluminium dibond en gesigneerd certificaat van de kunstenaar

 

'Giselle, Villise'

Mariinsky Theatre St. Petersburg  2010

photo  /  oplage 5

100 x 70 cm

print op aluminium dibond en gesigneerd certificaat van de kunstenaar

nr. 1 en 2 verkocht

 

'Swan'

Mariinsky Theatre St. Petersburg  2010

photo  /  oplage 3

67 x 47 cm

print op aluminium dibond en gesigneerd certificaat van de kunstenaar

 

'La Bayadere'

Amsterdams Danstheater  2010

photo  /  oplage 3

80 x 80 cm

print op aluminium dibond en gesigneerd certificaat van de kunstenaar

 

'The Red Girl'

Uit de balletvoorstelling ' Anna Karenina'  naar het boek van Lev Tolstoj

 

photo  /  oplage 3

76 x 128 cm

2011

print op aluminium dibond gesigneerd certificaat van de kunstenaar

nr. 1 verkocht

 

'Portret of Love'

photo  /  oplage 3

100 x 70 cm

2011

print op aluminium dibond en gesigneerd certificaat van de kunstenaar

 

'Michail'

National Theatre Praag  2010

photo  /  oplage 5

70 x 50 cm

inclusief lijst en gesigneerd certificaat van de kunstenaar

 

 

Prijzen op aanvraag.

Heeft u interesse in één van bovenstaande werken en wilt u deze in de galerie komen bekijken dan kunt u deze vast reserveren,

mailt u naar:   info@galeriepeterleen.nl

 

 

Alexander Gouliaev

Hij danste zijn laatste voorstellingen als graaf Albrecht in het ballet Giselle in het bijzijn van zijn negenjarige dochter. ”Zij vond het zo mooi dat ze moest huilen.'' De Giselle was het sluitstuk van een lange danscarrière die zevenentwintig jaar eerder begon in een klein dorpje in Siberië. Dansen was voor de Rus ook een manier om uit het kleine stadje weg te komen.

Gouliaev (1966) heeft bijna zijn hele leven gedanst. Van zijn tiende tot zijn zeventiende bezocht hij de balletschool van het Perm Ballet in de Oeral. Na de opleiding danste hij vier jaar bij dat gezelschap, vervolgens werd hij aangenomen als eerste solist bij het prestigieuze Kirov Ballet in St. Petersburg. In 1994 haalde toenmalig artistiek leider Wayne Eagling van het Nationale Ballet hem naar Nederland. Nadat hij na tien jaar in Nederland beide kniebanden had gescheurd, probeerde hij tevergeefs terug te keren op zijn oude niveau. Gouliaev: “Dat was zwaar. Ik heb zes jaar gevochten met mezelf.'' Uiteindelijk viel het doek in juni 2004. ”De artistiek leider zei: Je danst niet genoeg en er zijn veel jonge dansers. Iedereen weet dat je last hebt van je knie, wil je niet stoppen?''

Gouliaev is een voorbeeld van iemand die op jonge leeftijd aan een komeetachtige carrière begon, die noodgedwongen vóór het veertigste levensjaar alweer ten einde is. Terwijl de meeste mensen in de eerste tien jaar van hun werkzame leven de basis leggen voor hun verdere loopbaan, hebben de meeste dansers, topsporters, fotomodellen en acrobaten op hun eindpunt nog niet genoeg verdient om op hun lauweren te kunnen rusten. Zij moeten opnieuw een keuze maken.

Dansers zijn echter zeer verknocht aan hun vak, omdat ze er al hun emoties in kwijt kunnen. Stoppen betekent voor hen zoiets als het beëindigen van een relatie.

Ook Alexander Gouliaev ging op zoek naar een nieuwe carrière. “Het is heel prachtig als je je been tot naast je oor kunt draaien, maar er zijn weinig werkgevers buiten de danswereld die daar gebruik van zullen maken''.

Alexander Gouliaev deed een cursus grafische vormgeving. De reacties uit zijn omgeving waren lovend. Hij wijst op een pak suiker: “Alles wat je ziet is grafisch vormgegeven. Het is een belangrijk en creatief beroep.''

Hij leerde Gouliaev Nederlands, iets waar hij tijdens het dansen niet aan toe was gekomen. Gouliaev: “Een danser is tegendraads en koppig. Ik kan mezelf dwingen om iets te bereiken.'' Een lange tijd kon Gouliaev het niet opbrengen om naar het theater te gaan. “Het was ongelofelijk mooi. Maar als ik naar ballet kijk, doet dat pijn. Ik had ook op dat toneel kunnen staan.''

 

bron:

Tatiana Scheltema,

13 oktober 2004,

NRC Handelsblad.

 

 

Inmiddels maakt Alexander Gouliaev furore als artistiek fotograaf met als specialiteit, hoe kan het ook anders, het ballet. Door zijn kontakten in de balletwereld komt hij overal binnen en krijgt hij de mogelijkheid om, verborgen op het toneel, foto’s te maken tijdens de voorstelling. Omdat hij als geen ander weet hoe en wanneer een ‘sprong’ gedaan wordt, hoe een dans in elkaar steekt, de karakters van de dansers kent, weet hij op het juiste moment de juiste foto’s te maken. “Iemand anders zou altijd te laat zijn.”

Zijn foto’s worden afgedrukt in een zeer kleine oplage (meestal 3 stuks), voorzien van een gesigneerd certificaat van de kunstenaar.

Tentoonstellingen in St. Petersburg, Baden-Baden, Parijs en Breukelen.

 

 

Galerie Peter Leen  homepage                                                                                                                                              archief kunstenaars